Titel: 13 dagen om een spetterend feest te organiseren
Auteur: Hanneke De Jong
Uitgeverij: Ef & Ef Media
Uitgavejaar: 2014
ISBN: 9789491446153

Marieke is een speels, jong meisje dat met veel enthousiasme een horecaopleiding volgt. Welke opleiding precies is niet meteen duidelijk, omdat het verhaal zich in Nederland speelt. Als de mama van Marieke 40 wordt, wil papa graag een feest voor haar. Spontaan, ook een beetje impulsief, biedt Marieke aan om een superfeest te organiseren. Papa vindt dat best en zo gaat het boek van start.

Parallel aan het verhaal van het organiseren van het feest, loopt het verhaal van het broertje van Marieke, Peter. Hij volgt les op een speciale school en heeft het moeilijk met zijn gedrag. Wanneer hij op consultatie gaat bij een psycholoog, groeit al gauw het vermoeden dat Peter ADHD heeft.

Het hele verhaal speelt zich af door de bril van Marieke en hoe zij de dingen beleeft en ziet. We lezen de gedachten en emoties van een dertienjarig meisje dat zich afvraagt of ze wel ‘normaal’ genoeg is. Soms twijfelt ze of zij misschien ook ADHD heeft, want de hele familie van Marieke is een tikkeltje chaotisch, impulsief en druk. Maar het is wel een warm gezin.

Dit boek is eerst en vooral een leuk leesboek. Vlot geschreven, personages van vlees en bloed met een warme uitstraling. Het is een jeugdboek, geen wetenschappelijk naslagwerk. Het gaat over de beleving en niet over een verklaring van ADHD. De ADHD van het broertje wordt wel wat clichématig in beeld gebracht, maar het verhaal van Marieke zelf brengt daar dan toch weer de nodige nuances in.

Dit boek is zeker een aanrader voor zusjes en broertjes van iemand met ADHD. Ook als volwassene zal je je niet vervelen met dit boek. In tegenstelling tot sommige andere jeugdliteratuur van onze noorderburen, blijft het verhaal herkenbaar en stoort de ‘Hollandse’ setting niet. Het taalgebruik is sprankelend en inventief. De schrijfstijl blijft Nederlands en wordt nooit te ‘Hollands’.

Ik was over dit boek vrij enthousiast en heb het op korte tijd uitgelezen.