• Formuleer je doelstellingen goed voor de komende periode (bijvoorbeeld : aan welke examens neem ik deel? Welke vakken krijgen absolute prioriteit)
  • Denk na over welke hulpmiddelen/strategieën/ hulplijnen je hierbij kan gebruiken:
    • Mogelijke hulplijnen: studie- of kotgenoot, zorgcoördinator, studiebegeleider, leerlingenbegeleider
    • Vraag je af: wat maakt het voor mij makkelijker om in gang te schieten, geconcentreerd te blijven, me aan mijn planning te houden. Doe deze oefening eventueel met iemand die jou goed kent. Mogelijke pistes: samen met iemand studeren (eventueel via scherm, hoeft niet noodzakelijk in vivo), in een bib studeren, afspraken maken met een kotgenoot over beginnen/pauzeren/stoppen.
    • Reflecteren over wat je nodig hebt doet wonderen: welke cursussen vind je meer/minder boeiend. Heb je beweging nodig tijdens het studeren, studeer je hardop, hoe neem jij het liefst je pauzes op, welke zijn je plekjes waar je beter studeert, studeer je graag in volledige stilte of met wat rumoer op de achtergrond.
  • Als je geregistreerd bent als een student met een functiebeperking, informeer je over de mogelijke faciliteiten (in apart lokaal examens afleggen, langere tijd voor een examen, verplaatsen van examens,…)
  • Maak een planning :
    • Voor het in orde brengen van notities en cursussen (doe dit zoveel mogelijk voor de aanvang van je blokperiode. Nota’s en cursussen moeten in orde zijn en makkelijk terug te vinden zijn in je papieren of digitale lessenpakket)
    • Voor de blokperiode: wat studeer je wanneer, hoeveel per dag. Hou rekening met je energielevels gedurende de dag, met voldoende vrije tijd, overgangsmomenten, bufferzones, rust.
    • Voor de examenperiode (met studeermomenten en examenafspraken)
  • Moeite om in gang te schieten? Experimenteer met bijvoorbeeld: Een klein begin maken, kleine rituelen toepassen of afspreken om samen te studeren (in vivo of via scherm!)
  • Schakel afleiders (sociale media, apps, streamingplatforms, you tube, …) zoveel mogelijk uit tijdens je studietijd.
  • Beloon jezelf voor gedane inspanningen: screenen hoelang je bezig geweest bent, afvinken wat je gedaan hebt, belonende activiteiten of pauzes inlassen.
  • Bij alle voorgaande tips: laat je tijdig helpen als je er moeite mee hebt! (bijvoorbeeld bij het maken van een planning, het in orde brengen van nota’s). Heb je een acute nood aan een luisterend oor: Teleblok is er voor studenten en mensen in hun omgeving (teleblok.be).
  • Maak vooraf een afspraak met je behandelende arts als je medicatie neemt: het kan nuttig zijn voor een zo optimaal mogelijke inname tijdens de blok- en examenperiode.
  • Last but not least: Bewaak je lichamelijke en mentale gezondheid goed mbt eten, beweging, voldoende rust en slaap, voldoende ontspannende sociale contacten.

Ben je student in hogeschool of universiteit: lees nog meer tips in onze gids ‘Studeren met ADHD’