- centrum ZitStil - https://www.zitstil.be -

16/01/2015 – Smartphones, hoeveel is te veel?

Vandaag een uitspraak gelezen in de krant van neuropsychiater en gastspreker op ons symposium, Theo Compernolle: “Met de verleiding in de broekzak hebben studenten vandaag het echt moeilijker dan vorige generaties.”

Misschien zijn sommige van jullie nu in gedachten al op een zijspoor geraakt… 🙂 Het is echter een uitspraak over smartphones en hoe die eigenlijk gemaakt zijn om ons voortdurend af te leiden en ons triggeren om het toestelletje op te nemen en er aandacht aan te schenken.

Als het klopt dat het trillen en de pinggeluidjes ons elke keer twee minuten afleiden van datgene waarmee we bezig zijn – studeren in dit geval – en je krijgt bijvoorbeeld tien alerts in een uur, dan klopt het echt wel dat je meer tijd nodig hebt om je leerstof geblokt te krijgen.

Ik vind de studeertips die Compernolle geeft alvast nuttig én ik kan me bovendien voorstellen dat ze ook gewoon handig zijn bij je dagelijkse werkactiviteiten. Het geluid van mijn smartphone staat alvast uit!

Het artikel in kwestie kan je hier lezen [1]

Het lezen van dit artikel brengt mij naadloos bij de steeds terugkerende vraag van ouders: Hoeveel is te veel? Hoeveel tijd mag er gaan naar televisie, tablet, computerspellen, smartphone,… En welke invloed heeft dat op ondermeer de rapportcijfers? Moeten we het gebruik beperken, en hoe dan?

Een zeer terechte zorg vinden wij, zeker als we de cijfers nog eens opvragen en nalezen. Kinderen tussen vijf en acht jaar zijn gemiddeld 2 uur schermactief, tieners gemiddeld 6 uur waarvan 3uur met sociale media. Volwassenen zouden gemiddeld 8 à  10 uur per dag met een scherm bezig zijn.

Hoeveel te veel is, is voor elk kind anders. Maar als huiswerk en buitenspelen in het gedrang komen, dan is het té veel. Of als het tot ruzie leidt in het gezin en als die ruzie niet opgelost geraakt.”, zegt Patti Valkenburg (universiteit Amsterdam) die al 25 jaar onderzoek doet naar jongeren en media en daarover net het boek ‘Schermgaande jeugd’ heeft gepubliceerd.

Televisie, tablets en smartphones zouden bij oordeelkundig en educatief gebruik toch veeleer een troef zijn dan een probleem.

Maar dat is natuurlijk de clou van het hele verhaal: wat is oordeelkundig gebruik. En wie bepaalt dat ? Jij als ouder of je puberende zoon? En welk eigen schermgedrag geven we als voorbeeld door? Stof tot nadenken!

Onderstaand filmpje vond ik alvast grappig en een goede aanleiding tot een babbel.

 

passthesalt [2]

 

Groeten!

Ria handtekening

blog riavdh