Print deze pagina Print deze pagina

Niet dat we ons willen opwerpen als dé onderwijsspecialisten of in staat zouden zijn om alle uitdagingen voor het onderwijs van de toekomst hier eens even kort te gaan opsommen. Maar wel omdat we heel wat ervaring hebben met de dagelijkse praktijk in klassen en scholen, schrijven we over de noodzakelijke hervormingen en geven we meteen de top drie van ons wensenlijstje voor de toekomstige minister van onderwijs mee.

Maar eerst even aanhalen dat we in onze ‘Ronde van Vlaanderen’ nog altijd kunnen rekenen op de inzet, de motivatie en het hart voor kinderen bij heel veel leerkrachten. Er is dus een goede basis om op verder te werken. En dat is echt goed nieuws.

Wat kan er dan beter?

Eerste voorstel: Maak een helder beroepsprofiel met duidelijke verwachtingen en vereisten

Teveel jongeren beginnen aan de opleiding zonder zicht op de vereisten van het beroep. Of zien dit als tweede of derde keus. Het profiel van een goede leerkracht is niet voldoende gekend of realistisch ingeschat. Wat verwachten we dan? Een goede basiskennis van de leerstof is natuurlijk een vereiste. Verder moeten ze goed kunnen organiseren en plannen. Helder kunnen communiceren, zowel met een diversiteit aan leerlingen als ouders. Er wordt verwacht dat ze samenwerken met collega’s en CLB-medewerkers. Pc, smartboard en andere tools kennen geen geheimen meer. Leerlingendossiers worden punctueel bijgehouden. Ze zijn creatief en zetten zich ook in op schoolfeesten, … Niet voor iedereen weggelegd!

Tweede voorstel: Bij het begin van de lerarenopleiding doet iedereen een toegangsassessment

Als bovenstaand profiel is wat we verwachten van onze toekomstige leerkrachten, dan zal duidelijk worden dat niet zomaar iedereen hier aan voldoet. Daarom is het volgens ons een goed idee om bij het begin van de opleiding te toetsen naar motivatie en intellectuele capaciteiten. Zo kunnen we nagaan of deze jonge man of vrouw de geknipte persoon is om kinderen en jongeren te begeleiden en hun talenten te helpen ontwikkelen. Toegangsproeven? Ja dus. Al pleiten we eerder voor een toegangsassessment. Zit de juiste persoon op de juiste plaats Zal deze leerkracht gelukkig worden in zijn of haar job en met goesting, energie én kennis van zaken voor de klas staan? Een assessment geeft aanwijzingen op de kans op succes en het groeipotentieel, maar kan ook helpen bepalen of de leemten zijn te overbruggen tijdens de opleiding.

Derde voorstel: Zet in op schoolmanagement

Scholen van enige omvang, en zelfs ook kleinere scholen,vragen dat ze professioneel begeleid worden om aan de verschillende rollen en opdrachten te voldoen. Dikwijls zijn directeurs ex-leerkrachten en geen managers. Zij nemen de functie op zonder voldoende voorbereid te zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs niet echt geschikt en slijten ze de laatste jaren van hun loopbaan in een job waar ze ‘leeg van lopen’. Extra ondersteuning of uitsplitsen van de opdracht lijkt ons een idee. Zo kunnen jonge en nieuwe leerkrachten ook beter professioneel ondersteund worden.

Opgepast! Dit was enkel onze top drie. Goed onderwijs is een complex thema dat zich uitspreid over verschillende velden. Maar deze drie voorstellen helpen alvast om goede leerkrachten op te leiden.

 

Ria handtekening

 

blog riavdh