Print deze pagina Print deze pagina

In een van mijn vorige blogberichten beschreef ik al onze top drie van wensen voor de nieuwe minister van onderwijs. Een toegangsassessment voor iedereen die wilt beginnen aan de lerarenopleiding was er daar één van.

Vandaag lezen en horen we in de media dat het onderwijsveld ook gewonnen is voor een instapproef voor studenten die aan de opleiding willen beginnen. Dat vinden we echt heel goed en belangrijk nieuws, maar we willen nog een stapje verder gaan. We willen een pleidooi houden voor een instapassessment.

Het is volgens ons een goed idee om bij het begin van de opleiding niet enkel te peilen naar de intellectuele capaciteiten van de jonge man of vrouw, maar ook hun persoonlijkheid en talenten in kaart te brengen. En bovendien te toetsen naar hun motivatie en drijfveren om les te geven. Zo kunnen we nagaan of deze jonge man of vrouw de geknipte persoon is om kinderen en jongeren te begeleiden en hun te helpen groeien en ontwikkelen.

Toegangsproeven? Ja dus. Zit de juiste persoon op de juiste plaats? Zal deze leerkracht gelukkig worden in zijn of haar job en met goesting, energie én kennis van zaken voor de klas staan? Een assessment geeft aanwijzingen op de kans op succes en het groeipotentieel, maar kan ook helpen bepalen of de leemten zijn te overbruggen tijdens de opleiding.

Niemand mag geweigerd worden, dat zou te ver gaan. Het is ook geen definitief en voor altijd geldend rapport. Want iedereen blijft evolueren en groeien. Dat hopen we toch.

Maar dit assessment is enerzijds een spiegel voor de toekomstige student. Een hulpmiddel om zelfkennis te vergroten, goed te kiezen. En anderzijds is het ook handig om een goede hedendaagse en kwaliteitsvolle lerarenopleiding te ontwikkelen. Alleen maar voordelen dus.

Want ook onze kinderen en kleinkinderen die varen er wel bij: juffen en meesters met kennis én vooral veel goesting

Geniet van het lange weekend én de zon,

 

Ria handtekening

 

blog riavdh