Met behulp van informatie over wat ADHD precies is, waar het vandaan komt en wat het met je doet, leert een kind begrijpen waarom het is zoals het is. Let wel: deze informatie zal het gedrag van je kind niet plots veranderen, maar het kan je kind wel sterker maken en motiveren om dingen te doen die écht kunnen helpen. Het is belangrijk dat de kinderen en jongeren zelf én alle belangrijke volwassenen uit hun omgeving kennis over en inzicht in ADHD verwerven. Dit leer- en aanvaardingsproces noemen we psycho-educatie.
Belangrijk bij psycho-educatie is dat de manier waarop aangepast is aan de leeftijd van de persoon. Kinderen kunnen worden aangesproken door een verhaal, maar ook door het voorbeeld van hun ouders. Daarom is het belangrijk dat ook de ouders voldoende voeling krijgen met ADHD. Voor jongeren geldt dit natuurlijk ook nog, maar zij zijn mogelijk in staat om zelf psycho-educatie te volgen. Voor ouders wordt psycho-educatie vaak in een oudertraining verwerkt, maar zaken opzoeken op internet, boeken lezen of een workshop of infoavond volgen behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Centrum ZitStil heeft verschillende boeken (beschikbaar in het documentatiecentrum en/of te koop in de online shop) die kinderen en jongeren kunnen leren begrijpen wat ADHD is:
- voor kleuters: ‘Stijn de trein’ van Caroline Cogenbach; ‘Zeno zweeft’ van Inne Van den Bossche
- vanaf 7 jaar: ‘Ze vinden me druk’ van Martine Delfos; ‘Herman of het wondermooie verhaal van een hyperactief jongetje’ van Pascal Poncelet
- voor 10-12 jaar: ‘In mijn kop staat alles op zijn hoofd’ van Sylvia Vanden Heede; ‘De AD(H)D-survivalgids’ van John Taylor
- vanaf 12 jaar: ‘ADHD? Laat je niets wijsmaken’ van Hermien De Backer
Voor ouders raden we de volgende boeken aan:
- ‘Oudergids ADHD’ van Martin L. Kutscher
- ‘Diagnose ADHD’ van R.A. Barkley